Sabtu, 2 April 2011

Tangkap orang gile lagi........hok ne npk lagi ganas...tapi cool....

Macam hari hari yang lalu...aku pagi ne bertugas dgn Haniff....lagi pun dah lama berpasangan dgn nya..
Pagi ne hari sabtu..2/4/11...aku bertugas dari jam 0900 hr...hingga 1700 hrs...tak tau ape yang aku lalui semasa aku bertugas,samada yang seronok atau yang sebaliknye...maklumlah kejadian seharian bukan kita leh minta minta...hanya tugasan aku membuat pemantaun setiap lokasi yg difikirkan patut selalu terjadi jenayah,pencegahan lebih baik dari penghapusan...hehehee...pandai aku bercakap..tapi kejadian jenayah kalau nak jadi,jadi juge...kalau tak pencuri/penjenayah takder keje lak..
pastu anggota mcm kami ne tongkat dagu kot...
itu andaian aku jer...tapi yang nyata adalah tidak..
kami warga PDRM sentiasa...memastikan keamanan dan keselamatan warga dalam baik.......
Arrgh....jam lebih kurang 12.00 pm...aku dapat arahan dari Pihak Dcc Ipd Kbrg....utk membuat pemantaun di Kg Gaung..dimana orang awam melaporkan ada seorang lelaki gila[kurang siuman]
seolah olah mengancam keselamatan jirannya...
Aku dengan hanif meluncur pergi..dgn P/Waja Wnr 124 menuju ketempat yang diberitahu....sesampai disana aku lihat sah dan betul....seorang lelaki melayu sedang meracau racau dan mengugut2 jirannya..aku lihat lelaki tu...alamak...besar...mgkn dlm berat 80 kilo...wah...aku lak baru 75 kilo...wei kalau aku bergomol dgn dia...dah pasti aku yang tewas dulu...aku tengok matanya yang merah...weiii seram juga..aku tanya jiran2 akan keadaan dia...dapat tau dia adalah bekas guru silat ...alamak kecut juga aku dibuatnya...tapi demi tugas aku mesti laksanakan juga..dalam pujuk memujuk,aku telah puas lakukan berbagai cara tapi sia sia sajer.
tal makan pujuk langsung....yang dengar...dia berkata''SYAITAN''FIRAUN''...dan macam lagi2 lah
apa maksud dia pun aku tak faham...dah orang gila
mcm tu lah perangai dia bila naik angin gila....
Aku pun minta bantuan balai kerana aku nak tangkap dengan cara yang baik,maksud aku tanpa guna kekerasaan kerana itu permintaan anak anaknya.Setelah bantuan dari balai sampai...aku dgn Kpl.Rashid mula memujuk org gila itu...tiba tiba dia buka langkah silat...entah mana salah penumbuknya singgah kebibir kpl.rashid..cat merah lak keluar[darah]...aku?....aku mujur sempat mengelak..kalau tak ke sepital lak dgn penumbuk sulungnya yang kencang dan padu...puuhhh...nyaris jer aku kena.....aku dan kpl.rashid pun terus rapat dan terkam org gila tu..pastu bantuan anggota lain untuk jatuhkan nya...bila dia dah jatuh dengan pantas anggota gari tangan org gila tu.....
Maka tamat lah episod tangkap orang gila yg nampak ganas tapi bila kena gari baru cool.......
Macam ne lah tugas kami..selain menjaga keselamatan orang ramai....tangkap orang gila pun adalah tugasan yang paling mencabar bila orang tu dalam keadaan agresif....tapi kami harus tangani dengan cara yang terbaik.Agar beri kepuasan pada masyarakat am nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan